St Patricks Day, 17 mars, är en irländsk högtid som
förvandlats till ett kommersiellt jippo för bryggeriet Guinness.
Det finns förklaring till det. Högtidsdagar har visat sig
vara en framgångsrik formel för ökad försäljning. Tänk på Mors, Fars och
Kanelbullens Dag.
Guinness försöker därför nu införa en helt ny högtidsdag,
den 27 september, då hela världen ska fira bryggeriets grundare Arthur Guinness
(född 1725). Varför just 27 september är oklart men vi ska fira genom att måla
allting i svart och hälla i oss den mättande stout som alltså var gamle Arhurs
idé.
Lanseringen av högtidsdagen sker genom en reklamfilm,
troligtvis placerad på Balkan (varför?). Guinness är mästare på storslagen reklamfilm
och även den här, gjord av Saatchi & Saatchi, imponerar.
Men högtidsdagar måste ha mer än ett fat med Guinness att
stå på för att få en förankring. Å andra sidan är det här bara ännu ett sätt att
berätta Guinness historia och förstärka varumärket.
Smakkänsla: 2/5
Engagemang: 2/5
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar