måndag 4 juni 2012

Franskt Klimathot Svalkas med Perrier


Fransyska bekämpar klimathot
Fransmännen är speciella och ibland svåra att förstå. Kanske kulturellt högstående men ibland obehagliga. Som atombomber i senaste snitt.
Just för att de är fransmän kommer de ofta undan med uttryck som annars skulle upplevas  provocerande. Vem mer än Serge Gainsbourg kan spela in en musikvideo med sin dotter och kalla den Lemon Incest.
Nu är det Ogilvy Paris som har gjort ett två minuter långt reklamdrama åt mineralvattnet Perrier. För att skapa extra finess har man tagit hjälp av svenske Johan Renck.

Redan på 1970-talet gjorde Perrier skandal med reklam som hade ett symbolspråk där den sexuella dialekten var av det mer uppseendeväckande och banala slaget

Idag gör Perrier/Ogilvy Paris en kommentar om klimathotet med fransk espri lätt som en sjal från Hermès.

Lösningen när temperaturen stiger till det olidliga är en fransk rymdexpedition, ledd av en elegant och lätt blasé fransyska, och en svalkande Perrier. Med tanke på de koldioxidutsläpp bara transporter av Perrier förorsakar är det här magstarkt.

Det ska antagligen vara fransk humor och det finns säkert sexuella undertoner även i den överhettade solen men men det är även fransk cynism på en obehaglig nivå.


Känsla av smak: 2/5
Engagemang: 2/5


2 kommentarer:

  1. Synnerligen förvånad.
    Har detta verkligen använts som reklam?

    SvaraRadera
  2. Om man bortser från alla etiska aspekter är det här hyfsat ur varumärkesbyggande aspekt i Frankrike. Inbillar jag mig.

    SvaraRadera