Pizzabagare med smak för blodigt kött |
Hur smakar en zombiefilm? Åt det blodiga kötthållet.
Den som är mer nyfiken måste åka till Frankrike och testa det
stora matlandets nya kulinariska innovation: tv-programpizza.
Det är franska tv-kanalen MCM som
med hjälp av byrån BETC Euro RSCG
positionerar om sig från musikkanal till tv-kanal riktad till unga nördiga män.
Nya programutbudet har fokus på ämnen som wrestling, monstertruckar,
zombiefilmer och unga kvinnor som tvättar bilar i våta t-shirts.
Problemet är att målgruppen är alla marknadschefers mardröm.
I nio fall av tio nobbar de traditionell reklam för att i stället fokusera på
tveksam populärkultur (dvs MCM programutbud) och – pizza.
Lösningen för MCM var att inleda samarbete med pizzerior
över hela Frankrike för att omvandla pizzan till reklamkanal. MCM:s skapade
pizzor baserade på sina tv-program.
• monstertruckpizzan har dubbelt allt
• zoombiepizzan har blodigt kött
• wrestlingpizzan har 100 procent protein
• unga kvinnor som tvättar bilar i våta t-shirts-pizzan har het sås och
vitt gräddskum…
...tja, det är inte direkt smakfullt.
För att de unga nördiga männen inte ska behöva lämna
tv-soffan så har man skapat en app att beställa pizzorna med.
Det här är en kampanj som bygger på pr, på att bli en snackis. Tror knappast att
till exempel zoombiepizzan blir en stor hit. Men mat som reklambärare är
betydligt intressantare än MCM som tv-kanal.
Smakkänsla: 1/5
Engagemang: 3/5
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar