Brödet från Hovis är lika brittiskt som regn, tv-deckare och
Yorkshirepudding. Reklamfilmen Bike Ride från 1973,
gjord av en ung Ridley Scott (med filmer som Alien och Blade Runner
på meritlistan), är utsedd av britterna till historiens bästa reklamfilm. En
trolig förklaring är att den uttrycker det brittiska på ett sätt som britterna
gärna vill att det brittiska ska uppfattas.
Men det är inte alltid lätt att förstå kynnet på de
brittiska öarna. Som i nya
reklamfilmen för Hovis Farmer’s Loaf bakat enbart på säd från brittiska
åkrar. Brödet säljs inte som ”närodlat” eller ”småskaligt” eller något
annat vi i Sverige skulle trycka på. Nä, reklamen säljer det på att Hovis vill
samarbeta med brittiska bönder.
Fullt begripligt om de nu var hyvens odalmän och kvinnor.
Men så är det inte alls. Enligt den nya reklamfilmen är brittiska bönder sura,
trista typer som kunde vara snällare mot barn. I bästa fall kan de kosta på sig
ett leende om man offrar sig totalt för dem.
Men – det brittiska kynnet är svårt att förstå och
reklambyrån Dare London har säkert gjort en grundlig research innan man skapade
den här kampanjen.
Känsla för mat: 2/5
Engagemang: 1/5 (5/5 om du är från England)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar