Argentina är ett macholand på ett sätt som vi svenskar inte
riktigt kan greppa. Men där finns också ett mått av humor och självironi. Samt
innovativa reklambyråer.
Olgilvy Buenos Aires förstår vikten
av att gestalta, inte bara påpeka, ett budskap. Byrån har fått uppdrag av Salta Cerveza
att lansera ett öl till målgruppen rugbyfans. För att plocka poäng i rugby gäller
det, bland annat, att tacklas så testosteronet skvätter. Ogilvy översatte
taktiken till barmiljö.
En ölautomat ställdes in på utvalda barer. För att få
ut sin öl måste man tackla automaten hårt. En ”Pussy Meter” mäster upp hur bra
man är på att tacklas.
En utmaning som ingen macho
argentinare kan motstå. Enligt Ogilvy ökar ölförsäljningen så fort en Pussy Meter
kommer in på en bar.
Känsla för Smak: 1/5
Engagemang: 5/5
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar