Det är naturligtvis en smaksak men Carlsbergs
internationella framgång måste vara ett bevis på att ihärdigt
varumärkesbyggande fungerar. För det danska lagerölet är inte värdens bästa öl – det kommer
inte ens på topp-100.
Men reklamen är nästan alltid bra och strategin att
associera sig med fotboll är framgångsrik.
I dag är Carlsberg så pass säkert på sig själv att byrån
Fold 7 inför fotbolls-EM till och med vågar ironisera lite över engelska
fotbollsfans, ölmärkets viktigaste målgrupp. Utan att för den delen tappa en millimeter
i lojalitet med läktarskaran.
Roligaste ölreklamen på länge.
Känsla för öl: 4,5/5
Engagemang: 4/5
Den är riktigt bra! Men payoffen "Probably the best…" är numera helt skrotad, tror jag. Den visade sig vara helt omöjlig att översätta till kinesiska. Hur man än vände och vred på det, så fick det nästan motsatt betydelse.
SvaraRadera@Stellan, stämmer, nya är That calls for a Carlsberg, men utanför Kina är den kass jmfrt med Problably...
SvaraRadera