torsdag 24 maj 2012

Probably bästa ölreklamen


Det är naturligtvis en smaksak men Carlsbergs internationella framgång måste vara ett bevis på att ihärdigt varumärkesbyggande fungerar. För det danska lagerölet är inte värdens bästa öl – det kommer inte ens på topp-100.
Men reklamen är nästan alltid bra och strategin att associera sig med fotboll är framgångsrik.
I dag är Carlsberg så pass säkert på sig själv att byrån Fold 7 inför fotbolls-EM till och med vågar ironisera lite över engelska fotbollsfans, ölmärkets viktigaste målgrupp. Utan att för den delen tappa en millimeter i lojalitet med läktarskaran.
Roligaste ölreklamen på länge.


 Känsla för öl: 4,5/5
Engagemang: 4/5

2 kommentarer:

  1. Den är riktigt bra! Men payoffen "Probably the best…" är numera helt skrotad, tror jag. Den visade sig vara helt omöjlig att översätta till kinesiska. Hur man än vände och vred på det, så fick det nästan motsatt betydelse.

    SvaraRadera
  2. @Stellan, stämmer, nya är That calls for a Carlsberg, men utanför Kina är den kass jmfrt med Problably...

    SvaraRadera