fredag 15 juni 2012

Pussy Meter Öl

Argentina är ett macholand på ett sätt som vi svenskar inte riktigt kan greppa. Men där finns också ett mått av humor och självironi. Samt innovativa reklambyråer.

Olgilvy Buenos Aires förstår vikten av att gestalta, inte bara påpeka, ett budskap. Byrån har fått uppdrag av Salta Cerveza att lansera ett öl till målgruppen rugbyfans. För att plocka poäng i rugby gäller det, bland annat, att tacklas så testosteronet skvätter. Ogilvy översatte taktiken till barmiljö. 

En ölautomat ställdes in på utvalda barer. För att få ut sin öl måste man tackla automaten hårt. En ”Pussy Meter” mäster upp hur bra man är på att tacklas.

En utmaning som ingen macho argentinare kan motstå. Enligt Ogilvy ökar ölförsäljningen så fort en Pussy Meter kommer in på en bar.


Känsla för Smak: 1/5
Engagemang: 5/5

onsdag 13 juni 2012

Recept på Zoombie-Pizza


Pizzabagare med smak för blodigt kött
Hur smakar en zombiefilm? Åt det blodiga kötthållet.
Den som är mer nyfiken måste åka till Frankrike och testa det stora matlandets nya kulinariska innovation: tv-programpizza.
Det är franska tv-kanalen MCM som med hjälp av byrån BETC Euro RSCG  positionerar om sig från musikkanal till tv-kanal riktad till unga nördiga män. Nya programutbudet har fokus på ämnen som wrestling, monstertruckar, zombiefilmer och unga kvinnor som tvättar bilar i våta t-shirts.
Problemet är att målgruppen är alla marknadschefers mardröm. I nio fall av tio nobbar de traditionell reklam för att i stället fokusera på tveksam populärkultur (dvs MCM programutbud) och – pizza.
Lösningen för MCM var att inleda samarbete med pizzerior över hela Frankrike för att omvandla pizzan till reklamkanal. MCM:s skapade pizzor baserade på sina tv-program.
monstertruckpizzan har dubbelt allt
zoombiepizzan har blodigt kött
wrestlingpizzan har 100 procent protein 
unga kvinnor som tvättar bilar i våta t-shirts-pizzan har het sås och vitt gräddskum…
...tja, det är inte direkt smakfullt.
För att de unga nördiga männen inte ska behöva lämna tv-soffan så har man skapat en app att beställa pizzorna med.
Det här är en kampanj som bygger på pr, på att bli en snackis. Tror knappast att till exempel zoombiepizzan blir en stor hit. Men mat som reklambärare är betydligt intressantare än MCM som tv-kanal. 


Smakkänsla: 1/5
Engagemang: 3/5

måndag 11 juni 2012

McFred-på-Jorden


McDonald’s är ett av världens mest kända och högst värderade varumärke. Med glimten i ögat menar nu McDonald’s i Kanada att Big Mac även skapar förbrödring över gränserna och troligtvis även fred på jorden.
En alternativ tolkning är att hambugerjätten har tagit över och likriktar världen. Om man vill vara surmagad så är det här ett visst mått av manipulation. Och vad har det är med hamburgare att göra?
Men igenkänningsfaktorn är stor (vem har inte försökt frågat efter vägen i främmande land) och det är alltid kul att se glada människor. Ett extra plus att Wreckless Eric får sjunga i bakgrunden.
 

Smakkänsla: 1/5
Engagemang: 4,5/5

måndag 4 juni 2012

Franskt Klimathot Svalkas med Perrier


Fransyska bekämpar klimathot
Fransmännen är speciella och ibland svåra att förstå. Kanske kulturellt högstående men ibland obehagliga. Som atombomber i senaste snitt.
Just för att de är fransmän kommer de ofta undan med uttryck som annars skulle upplevas  provocerande. Vem mer än Serge Gainsbourg kan spela in en musikvideo med sin dotter och kalla den Lemon Incest.
Nu är det Ogilvy Paris som har gjort ett två minuter långt reklamdrama åt mineralvattnet Perrier. För att skapa extra finess har man tagit hjälp av svenske Johan Renck.

Redan på 1970-talet gjorde Perrier skandal med reklam som hade ett symbolspråk där den sexuella dialekten var av det mer uppseendeväckande och banala slaget

Idag gör Perrier/Ogilvy Paris en kommentar om klimathotet med fransk espri lätt som en sjal från Hermès.

Lösningen när temperaturen stiger till det olidliga är en fransk rymdexpedition, ledd av en elegant och lätt blasé fransyska, och en svalkande Perrier. Med tanke på de koldioxidutsläpp bara transporter av Perrier förorsakar är det här magstarkt.

Det ska antagligen vara fransk humor och det finns säkert sexuella undertoner även i den överhettade solen men men det är även fransk cynism på en obehaglig nivå.


Känsla av smak: 2/5
Engagemang: 2/5


torsdag 31 maj 2012

Tomater som Knarkar


Att ha med tomater på tunga droger i reklam är kanske inte den mest lysande idén. Även om knarktomaterna ska framstå som varnade exempel och lyfta fram ”drogfria” ekologiska varianter.
Men man hajar till inför det vegetabiliska drogträsket. Det är absolut annorlunda.
Invändningen är att det, förutom att reklamen är helt sjuk, känns överdrivet att jämföra en pårökt morot med vanligt odlade morötter.
Slovakiska byrån Jandi har gjort kampanjen för ekologiska butiken Biopark. 

Känsla för mat: 2/5
Engagemang: 4/5




torsdag 24 maj 2012

Probably bästa ölreklamen


Det är naturligtvis en smaksak men Carlsbergs internationella framgång måste vara ett bevis på att ihärdigt varumärkesbyggande fungerar. För det danska lagerölet är inte värdens bästa öl – det kommer inte ens på topp-100.
Men reklamen är nästan alltid bra och strategin att associera sig med fotboll är framgångsrik.
I dag är Carlsberg så pass säkert på sig själv att byrån Fold 7 inför fotbolls-EM till och med vågar ironisera lite över engelska fotbollsfans, ölmärkets viktigaste målgrupp. Utan att för den delen tappa en millimeter i lojalitet med läktarskaran.
Roligaste ölreklamen på länge.


 Känsla för öl: 4,5/5
Engagemang: 4/5

tisdag 22 maj 2012

40 Sista Måltider


Kokböckerna tar över bokhandeln, våra bokhyllor, kändisars arbetstid, förlagens ekonomi och nu till slut politiken.

Alive är en organisation som jobbat i tolv år för att stoppa dödsstraffet i världen och framför allt i USA.

Nu tar man till ett nytt dramatisk-kulinariskt recept. Tillsammans med designbyrån Rocket & Wink och reklambyrån Jung von Matt har man sammanställt en kokbok. Innehållet baseras på vad dödsdömda fångar på amerikanska fängelser har svarat påt frågan vad de önskar som sin sista måltid. 40 av önskemålen har formulerats till recepten i kokboken Dead Men Cooking.

Recepten, inte oväntat mycket grabbig amerikanskt som hamburgare och t-bone-stek, har klätts in i omslag av samma sorts tyg som används i amerikanska fångkläder och stängs med samma typ av läderband som man knyter fast folk i elektriska stolen med.

Kokboken skickas till makthavare över hela världen för att på så sätt skapa opinion mot dödsstraff i kök världen över. Det långsiktiga målet med kokboken är alltså inte att sälja bra utan att receptleverantörerna ska slippa att äta de måltider som kokboken har som utgångspunkt.

Känsla för mat: 2/5
Engagemang: 4/5